Saveti za efikasan rad/studiranje od kuće
Svima nam je poznato da je Covid-19 doneo određene promene u ovoj 2020. godini. Između ostalog i rad od kuće, a za studente, onlajn predavanja. Mnogi od nas, koji nisu imali do sada priliku da rade remote, maštali su o tom čuvenom komforu rada od kuće. Zamisli – ne moraš da ustaješ ranije i juriš na autobus, piješ kafu u pidžami i u isto vreme radiš, pauzu praviš kada hoćeš. Da, rad od kuće i fleksibilno radno vreme imaju puno prednosti. Međutim, to može biti i mač sa dve oštrice. Vremenom uvidite da takav način rada nije baš održiv, ako nemate jasan plan, dolazi do pada produktivnosti, imate duplo manji učinak nego kad ste radili u kancelariji (ili slušali predavanja na fakultetu). Pa, šta je to što treba da uradimo da bi rad od kuće bio efikasan?
U daljem tekstu se nalazi nekoliko osnovnih pravila i predloga koji vam mogu olakšati rad od kuće:
1. Napravite kancelariju u kućnim uslovima
Izaberite prostoriju u kući ili, ako ste u manjem stanu, odaberite kutak u kom ćete raditi. Ukoliko jedan dan radite u fotelji, sledeći dan za stolom, pa malo prilegnete u krevet sa laptopom, svakako da ćete brzo izgubiti elan za radom. Neka vas vaš radni sto asocira na rad. Potrudite se da uvek bude uredan, da se na njemu nalaze isključivo stvari koje su vam neophodne. Važno je da vas taj sto čeka spreman kako biste mogli odmah da prionete na posao.
Takođe, pozitivan efekat može imati i ako se obučete malko formalnije, iako ste kod kuće. Naravno, pidžama ili neka stara trenerka jesu najudobnije, ali može se desiti da ćete tako poželeti da legnete u krevet i gledate omiljenu seriju. Samo mala promena u oblačenju može doprineti tome da se osećate kao da ste krenuli u kancelariju.
2. Izgradite dogovor sa ukućanima
To što ste sada kod kuće svaki dan i pretežno ceo dan, ne znači da vas članovi porodice, partner, komšija ili bilo ko drugi može prekidati u radu kad god požele. Uspostavite neka osnovna pravila. Recite koje je to vreme kada ste slobodni i kada mogu da računaju na vas. Objasnite im koliko vam je važno da imate mir tokom radnih sati. Da biste uspešno radili od kuće, na neki način se morate ponašati kao u kancelariji (ili na fakultetu, ukoliko ste student). Zamislite da rešavate neki važan problem na poslu i koncentrišete se, a odjednom vam partner ulazi u sobu i pita vas da idete u supermarket ili vas zove mama i traži da pokosite travu. Da li se možete tada posvetiti poslu? Naravno da ne. Isplanirajte dan ranije šta sve treba da uradite, podelite poslove i recite ukućanima kada ćete to odraditi. Dakle, sada dolazimo do pravljenja plana.
3. Osmislite plan za svaki dan
Bilo bi dobro da uveče napravite plan za naredni dan. Da odredite kada radite, kada trenirate, obavljate kućne poslove ili već neke druge stvari. Ukoliko nemate fiksno radno vreme, već se sami organizujete, procenite u koje doba dana ste najproduktivniji. Da li vam više odgovara jutro ili ste pak noćna ptica i volite da radite/učite tokom noći? Možete kupiti jednu svesku koja će vam biti namenjena isključivo za sastavljanje dnevnih planova ili na primer, belu tablu koja će vam stajati iznad radnog stola.
Mada, postoje i brojni sajtovi koje možete koristiti u svrhu sastavljanja dnevne to-do liste. Ukoliko vas tako nešto zanima, može vam biti interesantan sledeći sajt: https://kanbanflow.com/.
4. Isključite se sa društvenih mreža
Prvi korak koji možete da učinite jeste da se izlogujete sa društvenih mreža ili isključite notifikacije u periodu kada radite, pa nakon posla možete da „skrolujete“ Instagram koliko god poželite. A još bi bolje bilo da i nakon posla ograničimo sebi vreme na društvenim mrežama, recimo, na pola sata i držimo se toga. Pa ako ne vidimo do kraja dana neki novi lajk ili komentar – nikakva šteta, biće tu i sutra. Mnogo je veća šteta da dnevno trošimo 3 sata na društvene mreže, a nakon toga se žalimo kako nismo uspeli da odradimo posao kvalitetno ili nemamo vremena za neke druge aktivnosti u svom životu. Samo počnite i iznenadićete se koliko vremena u toku dana imate i kako postižete više stvari nego ranije.
5. Napravite pauzu
Već smo spomenuli kako i prilikom rada od kuće treba da se ponašamo kao da idemo redovno u kancelariju ili na fakultet. To se odnosi i na pauze koje ste ranije provodili sa kolegama i znali ste unapred kada je vreme za ručak. Odredite kada ćete otići na pauzu za ručak i na kafu. Tu pauzu možete provesti sa nekim od ukućana ili se dogovoriti sa kolegom koji takođe radi ili uči od kuće i potrebna mu je kratka pauza. Na taj način nećete imati osećaj da radite potpuno sami, a što je najvažnije, kvalitetno ćete iskoristiti vreme za odmor i napunićete baterije za dalji rad. A ukoliko pauzu provodite sami, potrudite se da se za to vreme udaljite od svog radnog stola, laptopa i knjige. Izađite napolje, prošetajte makar jedan krug oko zgrade i vratićete se sveži u svoj radni kutak.
Ovo bi bili neki osnovni saveti koji mogu da vam olakšaju rad od kuće i spreče nastajanje haosa u vašoj dnevnoj organizaciji. I za kraj, nemojte da se obeshrabrite ako ne uspete odmah da se 100% držite plana. Potrebno je vreme da bi se izgradila disciplina. Ono što je važno jeste da pokušavate, iznova i iznova. Ne postoji jedan savršen plan koji može da se primenjuje u nedogled. Naprotiv, što više napredujete, menjaju vam se želje i ciljevi. Unosite nove ideje, odbacujte stare, tragajte za onim što vam trenutno odgovara i ne zaboravite da uživate u ovom procesu planiranja i rada!
“Projekat pod nazivom “Sprečavanje nasilja informisanjem omladine kroz Info4Youth platformu” finansirala je Ambasada Republike Francuske u Srbiji. Stavovi izraženi u ovom tekstu isključiva su odgovornost autora i njegovih saradnika i ne predstavljaju zvaničan stav Ambasade Republike Francuske u Srbiji”
Želiš da budeš u toku? Prati naš blog!